Rintamadrag
Seinän kuvassa sotamies Hellberg esiintyy uudenvuoden revyyssä Syvärin kaupungissa 1943. Kyseisen revyyn olivat järjestäneet ruotsalaiset vapaaehtoiset. Kaikki esiintyjät olivat miehiä. Tällaiset rintamadrag-esitykset eivät olleet poikkeuksellisia, vaan oma viihteenlajinsa jatkosodassa.
Asemasodan aikana viihdytyskiertueet etulinjojen takana olivat yleisiä. Sotilaiden mielialaa ylläpitämään kuljetettiin näyttelijöitä, tanssijoita ja muita esiintyjiä. Korsuissa järjestettiin myös omaa ohjelmaa. Miesten esittämiä naisrooleja oli niin virallisten viihdytyskiertueiden ohjelmistossa kuin miesten itse kehittämissä ohjelmanumeroissa. Tunnettuja rintamadrag-esiintyjiä olivat mm. Miss Mutarovka, Miss Ohta, Rusina Serrato, Iso-Iita ja Musta Jaana. Arkistoissa on myös kuvia, joissa viihdytyskiertueella naiset esiintyvät miesten vaatteissa esimerkiksi paritanssia esittäessään. Tämä oli kuitenkin harvinaisempaa.
Tutkija Kati Mustolan haastatteluaineistossa eräs veteraani kertoo täydennysjoukoissa hänen yksikköönsä saapuneesta miehestä, jota ryhdyttiin kutsumaan Primadonnaksi. Mies ompeli itselleen hameen ja piti tanssiesityksiä. Hänellä oli mukanaan krokotiilikuvioitu salkku täynnä meikkejä ja hän somisti korsuja verhoilla ja kukilla. Primadonnaan suhtauduttiin lähinnä hyväntahtoisesti huumorilla, sillä hänen roolinsa oli hyvin yliampuva. Ilkeämielisiin haukkuihin hän vastasi samalla mitalla ja uhkasi paljastaa, ketkä kaikki haukkujista olivat olleet hänen kanssaan.
Rintamaristiinpukeutumisen tulkinnat
Sota tarjosi yllättäviä mahdollisuuksia sukupuoliroolien rikkomiselle: rintamaviihde antoi tilaisuuden miehille sukupuoliroolien ylittämiseen ja luvan myös siitä nauttimiseen niin esiintyjänä kuin katsojana. Rintamadrag-ilmiön syntymiseen ja suosioon on tutkimuksessa esitetty useita syitä. Sitä on tulkittu miesten rakkauden nälän ja naisen kaipuun ilmentymänä, mutta myös hyväksyttynä kollektiivisena keinona purkaa ja jäsentää seksuaalisia paineita ja homoseksuaalisuuteen liittyviä ahdistuksen tunteita, joita miesten keskinäinen läheisyys synnytti. Osalle drag-esitykset toimivat vain hauskana huumorina. Yhtä oikeaa tulkintaa aiheesta ei ole.
Kuva sotamies Hellbergistä tai muut samanlaiset SA-kuva-arkistossa olevat valokuvat eivät kerro, kuuluivatko juuri niissä esiintyvät ihmiset sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöihin. Yhdessä muun aineiston kanssa ne kuitenkin tuovat esiin, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus on osa suomalaista sotahistoriaa. Rintamadrag ja ristiinpukeutuminen on tunnistettu ilmiö myös muiden maiden sotahistoriassa.
Lähteet:
Juvonen, Tuula 2002: Varjoelämä ja julkisia salaisuuksia. Jyväskylä: Osuuskunta Vastapaino.
Mustola, Kati 2006: Homoseksuaalisuus ja sota. Teoksessa Kinnunen, Tiina ja Kivimäki, Ville (toim.) Ihminen sodassa. Suomalaisten kokemuksia talvi- ja jatkosodassa. Helsinki: Minerva s. 171−189.
Näre, Sari 2016: Sota ja seksi. Helsinki: Tammi.
Simpanen, Siiri 2020: Arkistoihin kätketyt. https://muisti.org/arkistoihin-katketyt/
Frontline Drag
In the wall picture, Private Hellberg is performing in a New Year’s revue in the town of Syväri in 1943. This revue was organized by Swedish volunteers, and all the performers were men. Such frontline drag performances were not unusual but rather a distinct form of entertainment during the Continuation War.
During the period of trench warfare, entertainment tours behind the front lines were common. Actors, dancers, and other performers were brought in to boost soldiers’ morale. In addition, soldiers often organized their own entertainment in dugouts. Male actors playing female roles were a feature of both official entertainment tours and in the soldiers’ self-created performances. Some of the well-known frontline drag performers included Miss Mutarovka, Miss Ohta, Rusina Serrato (Raisin Serrato), Iso-Iita (Big-Iita), and Musta Jaana (Black Jaana). There are also archival photos of women on entertainment tours wearing men’s clothing, such as when performing partner dances, although this was less common.
In the interview material gathered by researcher Kati Mustola, one veteran recalls a man who joined his unit as a reinforcement and was soon nicknamed “Prima Donna.” This man sewed himself a skirt and performed dance routines. He carried a crocodile-patterned briefcase full of makeup and decorated dugouts with curtains and flowers. The Prima Donna was mostly regarded with good-natured humor, as his role was highly exaggerated. When subjected to malicious teasing, he would retort in kind and threaten to expose which of the taunters had been involved with him.
Interpretations of Frontline Cross-Dressing
War provided unexpected opportunities for breaking gender roles: frontline entertainment allowed men to cross gender boundaries and enjoy doing so, both as performers and as spectators. Research has suggested several reasons for the emergence and popularity of the frontline drag phenomenon. It has been interpreted as an expression of men’s longing for love and women, but also as an accepted collective way to relieve and structure sexual tensions and anxieties related to homosexuality that arose from the close male camaraderie. For some, drag performances were simply humorous entertainment. There is no single correct interpretation of the phenomenon.
The photo of Private Hellberg, or similar photos from the SA-kuva archive, does not reveal whether the individuals depicted belonged to gender or sexual minorities. However, when considered alongside other material, these images highlight that gender and sexual diversity are a part of Finnish war history. Frontline drag and cross-dressing have also been recognized as phenomena in the military history of other countries.
This translation was made using AI.
Sources:
Juvonen, Tuula 2002: Varjoelämä ja julkisia salaisuuksia. Jyväskylä: Osuuskunta Vastapaino.
Mustola, Kati 2006: Homoseksuaalisuus ja sota. Teoksessa Kinnunen, Tiina ja Kivimäki, Ville (toim.) Ihminen sodassa. Suomalaisten kokemuksia talvi- ja jatkosodassa. Helsinki: Minerva s. 171−189.
Näre, Sari 2016: Sota ja seksi. Helsinki: Tammi.
Simpanen, Siiri 2020: Arkistoihin kätketyt. https://muisti.org/arkistoihin-katketyt/